آخرین وضعیت ثبت‌نام اتباع خارجی در سال تحصیلی پیش‌رو رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد
سرخط خبرها

ابوطالب مظفری: وضعیت مهاجران نیازمند چاره‌اندیشی نمایندگان قانون‌گذار ایران است

  • کد خبر: ۲۱۳۸۹۴
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
ابوطالب مظفری: وضعیت مهاجران نیازمند چاره‌اندیشی نمایندگان قانون‌گذار ایران است
شاعر و پژوهشگر افغانستانی با اشاره به اینکه وضعیت مهاجران نیازمند چاره‌اندیشی نمایندگان قانون‌گذار ایران است، چند نکته در رابطه با وضعیت مهاجران افغانستانی را خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد.

به گزارش شهرآرانیوز، ابوطالب مظفری، شاعر، پژوهشگر و از چهره‌های مشهور مهاجران افغانستانی با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس دوازدهم چند نکته را درباره مهاجران افغانستانی به نمایندگان مجلس یادآور شد که در ادامه می‌خوانیم:

گمان می‌کنم چند نکته باید موردتوجه نهادهای جمهوری اسلامی ایران از‌جمله نهاد مهم قوه مقننه که ربط و نسبتی با مهاجران برقرار می‌کنند،قرار گیرد. نخست اینکه با مهاجران نیز به‌عنوان یکی از امور مربوط به جامعه ایران برخورد کنند، یعنی نسبت‌به خواسته‌ها، نیازها و مشکلاتشان بی‌توجه نباشند و در راه دستیابی به خواسته‌های مهاجران نیز اگر قانونی وجود دارد، موردتوجه و عنایتشان قرار گیرد.

برخی از مشکلات مهاجران، مشکل مردم ایران نیز هست؛ زیرا این دو جامعه در تعامل با هم زندگی می‌کنند و اگر در امری با مشکل روبه‌رو باشند، مشکلات بسیاری برای هر دو طرف ایجاد خواهد شد. نمونه آن می‌شود اینکه مهاجران پس‌از سال‌ها زندگی در این خاک هنوز نمی‌توانند سندی به نام داشته باشند و مجبورند از فردی ایرانی بخواهند تا قانون را دور بزند. ازاین‌دست موارد کم نیست که نیازمند چاره‌اندیشی نمایندگان قانون‌گذار ایران است.

خواسته دیگر بسیاری از مهاجران این است که حداقل بین جامعه مهاجر نسبت‌به زمان حضورشان در ایران تفکیک قائل شوند. میان مهاجری که چهل‌سال می‌شود ساکن ایران است و حالا نسل دوم و سومش اینجا بزرگ شده و مهاجری که چند‌سال پیش به اینجا آمده است، تفکیک قانونی و حقوقی قائل شوند. خیلی از کشورها در این زمینه تفکیک دارند و برای مهاجرانی که چند‌سال است ساکن یک کشور هستند یا بچه‌هایشان در خاک آن کشور به دنیا می‌آیند، نگرش و حقوق متفاوت قائل می‌شوند. در جمهوری اسلامی ایران میان کسی که پدر و مادرش هر دو متولد ایران است و بچه مهاجری که تازه به ایران آمده، هیچ فرقی نیست.

نکته آخر اینکه موضوع فعالیت‌های فرهنگی و کار فرهنگیان افغانستانی در ایران کاملا مغفول‌ مانده است. این جماعت نیز مانند دیگر اقشار جامعه باید مخارجشان را از جایی تأمین کنند. نهادهای فرهنگی و خود بنیاد مهاجران مجوز فعالیت رسمی ندارند و سال‌هاست بدون مجوز رسمی کار می‌کنند. باید برای این نهادها و این افراد هم فکری بشود. سخن و نمونه بسیار است، اما مجال بیشتر نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->